Den här webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara. Du kan justera alla dina cookie-inställningar genom att navigera i flikarna på vänster sida.
RWA Play
Kategorier

Lisa Eriksson
Skapa minnesbilder genom lek
I den här filmen berättar läraren Lisa Eriksson om hur hon varierar sin undervisning genom att använda sig av leken, bildstöd och olika redskap för att skapa minnesbilder från olika händelser i historien.

Förmågor
Arbeta med Raoul som förebild i klassrummet
Hur ni kan arbeta med empati, mod och självtillit i klassrummet? Här tipsar Lisa Gawell om filmen ”Hitta din inre Raoul” där du som pedagog på ett enkelt sätt kan odla mod, arbeta med styrkor, förebilder och låta eleverna upptäcka vad de brinner för.
Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=ecAIq0KVdQQ&
Lärarhandledningen:
https://raoulwallenberg.se/app/uploads/2018/08/Raoul-Wallenberg_La%CC%88rarhandledning_Hitta-din-inre-Raoul.pdf
Tillit
”Så skapar jag öppenhet och tillit i mitt klassrum”
I Alisa Fasts klassrum pratar eleverna öppet och ser varandra, bjuder på egna misstag och de vågar göra bort sig inför varandra. Hur har Alisa lyckats med det och med att omvalda klasser som stått inför utmaningar? Detta hör ni henne berätta om i den här filmen.
David JP Philips
Ökad empati – är det viktigt?
I den här filmen hör ni Ted Talks-gurun David JP Phillips berätta om hur empati hänger ihop med tillit och varför tillit är helt avgörande i klassrummet! Hur skapar du då tillit i klassrummet? Det berättar David JP Phillips om i den här filmen.
Engagemang
Hur kan du hitta frågor som engagerar unga?
Hur kan du få eleverna att agera och engagera sig i stora samhällsfrågor? Här är ett lika enkelt som kraftfullt verktyg som låter eleverna själva reflektera och utforska vad som engagerar dem. I den här filmen handleder läraren Lisa Gawell dig igenom övningen Påverkans-cirklarna.
Mellanstadiet
Hur arbetar du med Förintelsen i ditt klassrum?
I den här filmen hör ni läraren Andreas Gustafsson berätta om hur han introducerar arbetet kring Förintelsen för sina mellanstadieelever. Andreas pratar även om hur han och eleverna samtalar och diskuterar kring maktlekar ute på skolgården.
Henrik Frohm
”Jag är bättre idag än igår.”
I detta RWA PLAY studioavsnitt samtalar Raoul Wallenberg Academys generalsekreterare Sarah Scheller med ledarskapsexperten Henrik Frohm, VD för Mgruppen som är ett av landets mest etablerade företag inom ledarskapsutbildningar.
STORT TACK TILL LiveArena AB för att vi fått spela in studiosamtalen i deras lokaler.
Övning
Övning för klassrummet kring civilkurage
I den här filmen tipsar läraren och bloggaren Karin Boberg om en övning som hon själv skapat, (inspirerat av Forum för levande historia) där du på ett mycket användbart sätt genom litteratur och incidenter i och utanför klassrummet kan diskutera och lyfta in perspektiven offer, vittne, förövare och medhjälpare.
Ledarskap
Ett klassrum optimalt för lärande
I den här filmen träffar ni läraren Joanna Lundin som delar med sig av sina tankar kring hur du kan få elverna att våga, bygga tillit, normer i ett klassrum och hur vi lärare kan bära oss åt för att bibehålla ledarskapet i klassrummet!
Med Eva Fahlström Borg
Fred är alltifrån krig till hur vi umgås med varandra
I detta RWA PLAY STUDIO samtalar vi med pedagogen, statsvetaren och den legitimerade psykoterapeuten Eva Fahlström Borg. Eva samstartade en skola för "arga och våldsamma pojkar" efter Stureplansmordet 1994. Metoden Reparation Processer är hur du skapar fredliga samtal i klassrummet, varför våld ofta uppstår när känsloord saknas och vikten av att alla får komma till tals i en grupp.
STORT TACK TILL LiveArena AB för att vi fått spela in studiosamtalen i deras lokaler.
Samtal med Iman Ehsani
Samverkan för att främja integration
Raoul Wallenberg Academys generalsekreterare Sarah Scheller samtalar med Tenstaläraren Iman Ehsani (Årets lärare inom Stockholm Stad 2019) om hur han skapar möten mellan vårdnadshavare, elever och organisationer genom olika temadagar. Iman berättar även om hur han lyckas knyta till sig organisationer till skolan, men också varför han tackar nej till vissa organisationer som vill samverka och om vad Järvas utbildningsmässa är för något. Missa inte eftersnacket då Philip Hjalmarsson, projektledare för RWA PLAY, summerar samtalet med Sarah Scheller. TACK TILL LiveArena AB för att vi fick spela in samtalet i deras studio.
Elevinflytande
Från lärarstyrning till elevinflytande
I den här filmen får ni höra läraren Boel Franzén Kabner berätta om hur de på YBC Nacka tog sig an arbetet med Kubprogrammet - ett skolprogram för mänskliga rättigheter genom att gå från lärarstyrt till elevdrivet.
Hästpojkarna
Öka elevernas empati och självkännedom
I den här filmen pratar läraren Jenny Edvardsson om hur du genom boken Hästpojkarna kan arbeta med civilkurage, dilemman och konflikter. Boken öppnar upp för diskussioner och värderingsövningar. I filmen tipsar Jenny om en 4-hörn övning.
Samtal med Elin Sundin
Nolltolerans mot sexuella trakasserier
I RWA PLAY Studio träffar Raoul Wallenberg Academys generalsekreterare Sarah Scheller Elin Sundin, grundare av Maktbyrån, för att samtala om civilkurage i Corona-tider. Elin är samhällspåverkare, jämställdhetsstrateg och förändringsledare. TACK TILL LiveArena AB för att vi fick spela in samtalet i deras studio.
Samtal med Henrik Szabo
Samtal med Läxhjälpen
”När Läxhjälpen inte finns längre har vi nått en likvärdig skola” Raoul Wallenberg Academys generalsekreterare Sarah Scheller samtalar med Läxhjälpens generalsekreterare Henrik Szabo om Läxhjälpens syfte, hur de samverkar med skolor och hur de arbetar för att få eleverna engagerade. Henrik delar även med sig av sina tankar om vad som krävs för att nå en likvärdig skola så att Läxhjälpen på sikt inte ska behöva existera längre. Missa inte eftersnacket då Philip Hjalmarsson, projektledare för RWA PLAY summerar samtalet med Sarah Scheller. TACK TILL LiveArena AB för att vi fick spela in samtalet i deras studio.
Kommun
Skolan & kommunen
I den här filmen möter vi kommunrepresentanter, pedagoger och elever från Jönköpings kommun som år 2019 mottog Raoul Wallenberg Academys utmärkelse ”Årets medmänskliga kommun”. De berättar om det arbete som ligger till grund för utmärkelsen och hur de under det kommande året kommer att arbeta med demokrati- och värdegrundsfrågor bland annat genom den kub som numera står placerad på en av kommunens lågstadieskolor, Torpaskolan, samt genom uppmärksammandet av Raoul Wallenbergs dag den 27 augusti.
Löpsedel
Löpsedel i morgon?
I den här filmen pratar människorättsjuristen Hanna Gerdes om vikten av förebilder, varför civilkurage handlar om det samhälle som vi vill leva i, om eget ansvar att agera och naturligtvis en konkret övning om vilken löpsedel du vill vakna upp till imorgon som du kan göra direkt med dina elever!
nätkurage
Civil- och nätkurage
I den här filmen berättar kriminologen Maria Dufva om ett verkligt case där en elev som hon tidigare mötte berättade om när han stod upp för en skolkamrat som blivit utsatt på nätet. Filmen fungerar utmärkt som diskussionsunderlag för att agera med civil- och nätkurage.
Ögonkontakt
Vad händer när vi tittar varandra i ögonen?
I den här filmen berättar teaterläraren Thomas Karlsson om hur en kan arbeta praktiskt med självledarskap genom olika former av gestaltande. Thomas delar en enkel övning som fokuserar på vad som händer när vi människor söker ögonkontakt. Med hjälp av övningen får eleverna möjlighet till att reflektera över deras självtillit samt hur de kommunicerar med varandra. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet.
.
Lyfta fram andra människor
I den här filmen beskriver Ted Talks-gurun David JP Phillips olika tillvägagångssätt som människor använder sig av för att skapa ett personligt välbefinnande hos sig själva i sitt agerande gentemot andra människor. Med den mänskliga hjärnan och dess känslospel som exempel förklarar David vad som händer hos oss när vi väljer att trycka ned en annan människa i motsats till att lyfta densamma. Genom videon får du kunskap i hur du kan utläsa vilka tillvägagångssätt ni använder er av på din skola och varför din uppmuntran till din omgivning är viktig för såväl ditt som andras välmående. Vill du ta del av Davids tips för självledarskap - gå in här: www.davidjpphilips.com.
Stolthet
Vikten av att känna sig sedd
I den här filmen pratar läraren Linda Forsell Asp om hur hon bär sig åt för att eleverna ska känna sig sedda, hur hon skapar motivation och får eleverna att känna en stolthet!
Öka empatin
Öka empatin i klassrummet
Hur arbetar du för att öka empatin i ditt klassrum? I det här filmklippet så berättar Frida Persson, lärare i Kalix kommun om hur hon arbetat för att stärka elevernas empati och detta genom nya sociala mål varje vecka. Vilka förmågor som Frida anser att eleverna har utvecklat genom de sociala målen hör ni i filmen. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet.
Självkännedom
Förutsättning för bättre självkännedom
I den här filmen delar läraren Nelly Bonner med sig av sina tankar kring hur hon rent konkret skapar förutsättningar för eleverna att samarbeta med varandra, hur eleverna genom frågeställningar kan skapa en större självkännedom, att våga utrycka vad du känner och lyssna på andra.
Hållbar utveckling
Kreativt lärande – hållbar utveckling
I den här filmen träffar ni läraren Germund Sellgren som har många strängar på sin lyra, såsom författare med han har även varit Utbildningsansvarig på Världsnaturfonden under 17 år. Genom inspiration från det globala målet 4-7 skapade Germund ett jordklot av keramik som en symbol för hans drömmar om världen och om vikten av att låta eleverna genomföra kreativa övningar som kan landa i hjärtats uttryck och som leder till att de kan känna en stolthet av vad de har de åstadkommit.
Estetik
Skapa projekt som rustar eleverna
I den här filmen får ni höra specialläraren Jonas Monsén berätta om hur han arbetar med estetiska uttrycksformer på gymnasiesärskolan. Hör om projekt som rustar eleverna för att i framtiden kunna såväl driva estetiska projekt och sig själva.
Minoriteter
Ta in världen i klassrummet
I den här filmen berättar tysk- och SO-läraren Emelie Hahn om hur hon och elever på hennes skola samverkat med Uppsala kommun genom ett projekt om nationella minoriteter och hur det hela mynnade ut i att eleverna skapat en utställning om romernas situation i samhället.
Samtal & böcker
Civilkurage genom samtal och skönlitterära böcker
I den här filmen ger läraren Mia Kempe dig konkreta verktyg om hur du genom epa-modellen och skönlitterära böcker som utgångspunkt kan arbeta med civilkurage och mod i ditt klassrum.
Makt & könsroller
Litteraturens hjälp för att prata om makt
Hur kan du arbeta med frågor om makt, val och könsroller i din undervisning? I den här filmen hör ni svenskläraren Jenny Edvardsson berätta om hur hon genom böckerna "Doktor Glas" och "Störst av allt" väcker frågor och skapar diskussioner i sin undervisning kring makt, val och könsroller.
Meningsfullhet
Hur kan du få eleverna att känna meningsfullhet?
I den här filmen pratar SO-läraren Lisa Eriksson om hur hon genom ett tydligt ledarskap skapar grupper som vill arbeta tillsammans. Lisa redogör även hur hon genom att ta in verkligheten i klassrummet och att låta eleverna komma ut i verkligen och besöka platser som Riksdagen och Rättegångar får eleverna att känna en meningsfullhet med det som de arbetar med i klassrummet.
Värdeskapande lärande
Vad är värdeskapande lärande?
I den här filmen berättar SO- och svenskläraren Maria Wiman om hur hon får eleverna riktigt engagerade i olika projekt såsom att rädda världens hav och specifikt hajar. Det här projektet har mynnat ut i att eleverna startat demonstrationer, adopterat hajar och spridit deras budskap vidare i såväl tidningar och i radio.
Du blir aldrig klar
Du blir aldrig klar
I den här filmen så delar läraren Joanna Lundin med sig av sina tankar kring det livslånga lärandet och om att vara en person som ständigt vill utvecklas och aldrig blir klar. Hon pratar även om att skapa tillit, våga misslyckas och att våga utvecklas tillsammans med eleverna. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet.
Sommarjobb
Värdegrundsarbete som ledde till sommarjobb
I den här filmen berättar högstadie- och högskoleläraren Charlotta Granath om hur hon arbetat med skolans demokratiuppdrag genom ett projekt där hennes högstadieelever fick möjligheten till att samverka genom barnkonventionen med kommunens förskolelever och hur det hela till slut resulterade till praoplatser och sommarjobb. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet.
Förintelsen
Arbeta med Förintelsen
I den här filmen pratar Hanna Ankarberg Lagergren (vinnare av Hedi Frieds lärarstipendium 2020 och “Årets Värdegrundare” 2018 på Lärargalan) om hur hon genom litteraturens kraft arbetar med Förintelsen i klassrummet. I filmen delar Hanna med sig av effekterna av den litteratur och de diskussioner som mynnar ut hos hennes elever.
Årets lärare 2019
Segregation
I den här filmen så berättar Iman Ehsani, årets lärare i Stockholms Stad 2019 hur han arbetar konkret för att motverka segregerande strukturer i samhället, genom att hans elever får komma ut och möta den verklighet som de pratar om i klassrummet. På så sätt kommer eleverna till insikt med att det som de arbetar med i skolan fantastiskt händer ute i samhället.
Rättegång
Elever om rättvis rättegång
I den här filmen delar läraren Karin Boberg med sig om hur hennes elever under arbetet med ”Kuben” tolkade rättigheten ”En rättvis rättegång” och de tuffa dilemman som rättigheten skapar. Karin berättar i filmen om hur hon och eleverna de genom den här rättigheten blickade tillbaka i historien genom att skildra alltifrån olika karaktärer under den franska revolutionen till utvandringen i Sverige. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet.
Nätet
Krimonolog Maria Dufva
I den här filmen pratar Maria Dufva om civilkurage på nätet och om ett verkligt fall där en elev samlade bevis från en Snapchatgrupp som hen medverkade i. Den här filmen kan ni spela upp i klassrummet och diskutera hur era elever hade agerat i en liknande situation.
Motivation
David JP Phillips
I den här filmen pratar Ted Talks-gurun David JP Phillips om var handlingskraft kommer ifrån, hur du skapar ditt interna dopamin för att bli extra motiverad och så ger han dig möjligheten att reflektera över ditt varför livet. Vill du ta del av Davids tips för självledarskap - gå in här: www.davidjpphilips.com.
Likvärdig skola
Grundskolechefen Peter Bragner
I den här filmen pratar Peter Bragner, grundskolechef för Stockholms Stad om vilka möjligheter och utmaningar det finns med skolans värdegrundsuppdrag. Han pratar även om hur skolan kan påverka och skapa demokratiska och medmänskliga medborgare och vägen att gå för att nå en likvärdig skola.
Involvera eleverna
Skolledaren och trygghetsteamet
I den här filmen delar skolledaren Kim Sjöberg med sig av hur hon samverkar med trygghetsteamet på skolan och effekterna av deras arbete. Hör om hennes tankar kring hur de genom samtalskort, civilkurage och fiktiva situationer kan involvera eleverna i arbetet mot kränkande behandling.
Personlig reflektion
Hur vill du uppfattas?
I den filmen delar Lisa Gawell med sig av en övning där du som pedagog kan låta eleverna träna på att vara en god lyssnare, låta dem reflektera över vem de vill vara och hur de vill uppfattas och sedan låta dem agera därefter. Den här övningen i självledarskap går lika bra att göra med dina kollegor. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet. Länken som Lisa pratar om i filmen är följande: https://raoulwallenberg.se/podd-present/
Boel Franzén Kabner
väcka elevernas engagemang
Gymnasieläraren Boel Franzén Kabner delar med sig av sina tankar kring vikten av att våga be om hjälp, lärares skyldigheter om vad hon tror krävs för att väcka intresset hos sina elever. Hon pratar även om varför lärare behöver utstråla glädje i klassrummet och hur viktigt det är att hon som lärare uppmärksammar och lyssnar in alla elever. Vill du se filmen textad så klicka på ikonen för undertextning nere i högra hörnet.
Fredrik Brohlin
Bygga empati
I den här filmen delar läraren Fredrik Brohlin med sig av sina tankar kring hur du som lärare kan hjälpa dina elever att bygga empati och vad han tror krävs för att få eleverna att närma sig det fruktansvärda som hände under Förintelsen och våga agera med civilkurage.
Play
RWA Play
SNABBA VERKTYG TILL LÄRARE På RWA Play ger vi lärare tips på hur man kan arbeta med civilkurage, självledarskap och att väcka ungas engagemang i klassrummet. Det är en kanal av lärare — för lärare.
Lisa Gawell
Lisa Gawell om självledarskap
Lisa Gawell, ansvarig för lärarfortbildningar på RWA, berättar om varför självledarskap är så viktigt. Evenemanget hon bjuder in till i slutet på klippet har redan genomförts (2019).