VÅGA 2024: En Konferens om Artificiell Intelligens i Skolan
Datum: 12 september 2024
Plats: Finlandsinstitutet, Snickarbacken 2-4, 111 39 Stockholm

Välkommen till VÅGA 2024, vår årliga heldagskonferens för dig som är lärare, skolledare eller på andra sätt arbetar eller är engagerad inom skolbranschen. Årets tema är Artificiell Intelligens (AI) – dess möjligheter och risker, med särskilt fokus på mänskliga rättigheter, demokrati och medmänsklighet, utifrån skolans värdegrund.

Om Konferensen

VÅGA 2024 erbjuder en unik plattform för att utforska AI ur olika perspektiv. Under dagen kommer du att få lyssna till 3-4 framstående talare som ger insikter och väcker frågor kring hur AI kan påverka skolan. Men det är inte bara talarnas bidrag som är i fokus – vi lägger stor vikt vid deltagarnas egna reflektioner och diskussioner.

Varför Delta?

Bredare Perspektiv: Få nya insikter om AI och dess påverkan på skolans framtid.
Interaktivt Lärande: Delta i diskussioner och ställ frågor direkt till experterna.
Praktisk Relevans: Utvärdera och reflektera över hur AI kan integreras i skolans verksamhet på ett etiskt och genomtänkt sätt.
Safespace för Dialog: En trygg miljö där du kan dela med dig av dina erfarenheter och tankar med kollegor och experter.

Risker och Möjligheter

I en tid då skolor står inför valet att investera i AI, är det viktigt att kritiskt granska och reflektera över teknikens potential och faror. VÅGA 2024 är din möjlighet att göra just det – med stöd från både experter och likasinnade.

Anmäl dig idag och bli en del av en givande dag fylld med lärande och dialog. Vi ser fram emot att välkomna dig till en inspirerande och tankeväckande konferens!

Registrera dig nu för VÅGA 2024!

 

Föreläsare

skarmavbild20240823kl1424452543.png
Alva Markelius

Alva är doktorand samt Cambridge Trust Scholar vid Affective Intelligence and Robotics Laboratory (AFAR) vid University of Cambridge. Hon är även mottagare av utmärkelsen Top 100 Brilliant Women in AI Ethics™ 2024 samt president för Cambridge University AI Ethics Society. Alva har en masterexamen i AI Ethics & Society från Leverhulme Centre for the Future of Intelligence vid University of Cambridge och arbetar som forskningsingenjör vid DICE-lab på Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs Universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintressen är AI etik, med fokus på social impact och hållbar utveckling, samt social AI/robotik och affekt/emotion och kognition. Alva tog sin kandidatexamen i kognitionsvetenskap vid Göteborgs universitet och Seoul National University, där hon specialiserade sig inom AI och robotik. Läs mer på https://alvamarkelius.github.io/

skarmavbild20240823kl1425066556.png
Johan Falk

Johan är tidigare vetenskapsjournalist, webbutvecklare och lärare. 2015 till augusti 2024 arbetade han på Skolverket, och 2023–2024 startade och ledde han myndighetens grupp för frågor om AI och utbildning. I den gruppen arbetade Johan bland annat med fortbildning för skolor, att skapa samarbeten mellan myndigheter och nationella organisationer, och strategiskt arbete för att analysera och förbereda för hur AI kan påverka skolan på längre sikt. Han har publicerat böcker och är en flitigt anlitad föreläsare.

 

Alex Örtegren
Alex Örtegren är lärarutbildare och doktorand i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Alex bedriver forskning i skärningspunkten mellan lärarutbildning, skolans demokratiuppdrag och ungas digitala kompetens, där AI blivit en allt viktigare aspekt. Han tillhör forskarskolekonsortiet GRADEresearch, finansierat av Vetenskapsrådet, med fokus på hur utbildning påverkas av samhällets digitalisering, samt sitter i styrgruppen för Centrum för transdisciplinär AI (TAIGA) vid Umeå universitet. Sedan 2021 undervisar Alex på kurser för lärare med inriktning digitalisering och har tidigare arbetat som lärare och skolledare i Sverige och Norge.