Lediga tjänster

Jobba eller praktisera hos oss

Tre möjligheter på Raoul Wallenberg Academy

Här nedan kan du läsa att vi söker tre personer på olika positioner.

KONSULTUPPDRAG: SOCIALA MEDIER

– ett vikariat om cirka en halvtidstjänst med tillträde så snart som möjligt till 1 februari – med möjlighet till förlängning. Vi behöver någon som kan producera innehåll. Klicka här för att läsa mer.

VIKARIAT – KANSLIANSVARIG:

ett föräldravikariat på heltid. Från 13 januari-2 nov 2020. Ansvar för löpande internt arbete inom insamling- och personalfrågor på Raoul Wallenberg Academys kansli. Klicka här för att läsa mer om den tjänsten.

PRAKTIK VT 2020:

vi söker en praktikant inom projektet “Non-Silence Generation”. Projektet handlar om att få unga organiserade inom föreningslivet och drivs tillsammans med Fryshuset. Klicka här för att läsa mer om praktiktjänsten.

Konsultuppdrag: sociala medier

Raoul Wallenberg Academy (RWA) söker en konsult inom sociala medier under ordinarie medarbetares sjukskrivning. Som konsult med ansvar för RWA:s sociala medier är du ansvarig för löpande kommunikation och innehållsproduktion för våra sociala kanaler (primärt Facebook och Instagram). Som insamlingsstiftelse är våra sociala medier en viktig kanal för att nå befintliga och nya givare men även andra samarbetspartners.

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med sociala medier och innehållsproduktion, både text, bild och film. Som person är du kreativ, noggrann och handlingskraftig.

Uppdraget är om ca 15-25 h per vecka. Uppdragsstart så snart som möjligt, dock senast den 1 december, till och med den 31 januari 2020. Möjlighet till eventuell förlängning finns. Timarvode om 300 SEK/h ex moms.

Tillsammans med RWA:s kommunikatör med ansvar för PR & press bildar ni organisationens kommunikationsteam.

Kvalifikationer:

  • Erfarenhet av, och ett intresse/kunskap för sociala medier
  • Målgruppstänk – kan formulera budskap efter olika målgrupper
  • God skribent med förmåga att uttrycka sig väl på svenska i tal och skrift

Uppdragsbeskrivning:

  • Utifrån kommunikationsplan och organisationens övriga kommunikationspolicies producera relevant innehåll i form av text, bild och film för RWA:s sociala mediekanaler (Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter och Youtube)
  • Rapportera och paketera relevant omvärldsbevakning på våra sociala medier (nyheter, debatter osv)
  • Stöd till våra projektledare vid kommunikation om RWA:s projekt på sociala medier
  • Ta fram contentplan för sociala medier första kvartalet 2020
  • Vid behov: uppdatera RWA:s hemsida, enklare layout av rapporter och dylikt

CV och personligt brev mailas till info@rwa.se senast den 13 november (vänligen observera tidigarelagt datum)Rekrytering sker löpande.  

Vid frågor kontakta kansliansvarig Johanna Westien på johanna.westien@rwa.se eller 072 210 77 47.  

Kansliansvarig föräldravikariat

Vi söker en vikarierande kansliansvarig till vår växande och dynamiska arbetsplats. Det är en central roll i en insamlingsorganisation med ansvar för insamling- och personalfrågor. Som kansliansvarig är du ansvarig för löpande internt arbete inom insamling- och personalfrågor på Raoul Wallenberg Academys kansli. Tjänsten är ett föräldravik på ca 10 månader (13 januari-2 nov 2020), heltid om 40 h/veckan. Då tjänsten är under utveckling kan dock arbetsgraden diskuteras och justeras.

Kansliansvarigs arbetsuppgifter är uppdelade i två roller, budget/insamling och HR-samordnare. Den första rollens syfte är ett övergripande ansvar för RWA:s insamling och budget och den senare innebär ansvar för samordningen mellan RWA:s olika HR-funktioner i organisationen samt utvecklingen av RWA:s HR-arbete.

Följande arbetsuppgifter ingår:

  • Ansvarig för att planera och följa upp RWA:s årsbudget
  • Bistå projektledare i budgetplanering. Detta innefattar stöd i ansökningsprocesser samt återrapporteringar
  • Övergripande ansvarig för RWA:s strategi för insamling riktad mot allmänheten samt insamling från stiftelser
  • Sammanställa underlag enligt branschorganisationen Giva Sveriges kvalitetskod
  • Personalplanering (planering av kommande tjänster, täckning av tjänster i budget, ledighetsansökningar, semesterschema osv)
  • Ansvarig för rekrytering av nya medarbetare och praktikanter
  • Ansvarig för introduktion av nya medarbetare samt för att planera och genomföra återgångar efter sjukskrivningar
  • Uppdatera och utvärdera HR-policies från RWA:s medarbetarhandbok samt utföra årlig medarbetarundersökning
  • Löpande hålla samtal med medarbetare som rör områden som arbetssituation, roller och arbetsmiljö (rollen generalsekreterare har övergripande personalansvar samt  ansvar för anställning, avsked och omorganisering)
  • Övrigt stöd till generalsekreterare vid behov inom ex. effektmätning- och strategifrågor.

Kravprofil

Då du är ansvarig för övergripande delar av ekonomi- och HR-arbetet ska du vara självgående och kunna organisera, planera och genomföra dina arbetsuppgifter på egen hand. I och med att du kommer ha mycket löpande kontakt med medarbetare både fysiskt, via mejl och telefon ska du kunna förmedla budskap på ett tydligt sätt samt tycka om ett socialt arbete med mycket kontakt med människor.

Då tjänsten innefattar kontakt med finansiärer och intresseorganisationer, såsom Giva, är det meriterande om du innan har arbetat inom ideell sektor och tidigare jobbar med exempelvis återrapportering till stiftelser och Givas kvalitetskod. Tjänsten är en ny roll under utveckling med självständigt ansvar för att implementera och följa upp nya HR-rutiner, därför är det även meriterande att du tidigare har erfarenhet av HR-arbete. På RWA tillämpas organisationsformen “teal” vilket betyder att vi lägger stor vikt vid självstyre istället traditionella hierarkier (läs mer här: https://raoulwallenberg.se/rwa-som-sjalvstyrande-organisation/).

Tjänsten är som konsult via Jurek.

Ansök till tjänsten här.

Vid frågor kring tjänsten Kansliansvarig: kontakta generalsekreterare Sarah Scheller på sarah.scheller@rwa.se eller 0709-512499.

PRAKTIKANT VÅRTERMINEN 2020

ARBETSBESKRIVNING

Du kommer att fungera som stöd till vår projektledare inom projektet “Non-Silence Generation”, ett samarbete med Stiftelsen Fryshuset vilket syftar till att ge unga verktyg att organisera sig genom föreningslivet. Projektet består av webbplatsen nonsilencegeneration.se med verktyg för att hjälpa och inspirera unga till föreningslivet i Sverige. Där finns bland annat finnas en matchningsguide där unga utifrån intressen enkelt kan hitta föreningar samt en kunskapsbank där vi samlat information om hur unga kan påverka samhället.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

Omvärldsbevakning och opinionsbildning 

Praktikanten kommer agera stöd åt projektledare i att regelbundet sammanställa underlag kring för projektet väsentliga händelser. Arbetet medför även sammanställning av forskningsöversikter och annan sammanställning av information i mer formell rapportform. Utöver detta kommer du att självständigt analysera sakfrågor samt bistå vid framtagandet av underlag inom andra områden. Praktikanten kommer delta i och rapportera med underlag från seminarier arrangerade av och för civilsamhället.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Återkommande leverera kortare omvärldsbevakning kring civilsamhället och politisk utveckling inom området och närliggande områden.
  • Skriva en mer omfattande formellt utformade rapporter
  • Delta vid seminarier
  • Ta fram handlingsplaner för opinionsbildning genom lobbying mot enskilda makthavare.
  • Dela kunskap och analys internt till teamet 

Seminarieverksamhet i kunskapssammanställande syfte

Praktikanten kan komma att genomföra evenemang såsom seminarier i syfte att samla expertis och skapa sammanhang för möten med potentiella samarbetspartners för projektet. Arbetet kommer då medföra ansvar över logistiska uppgifter, bokning av forskare och ämneskunniga, sammanställande av program och gästlista och genomförande. Därtill även sammanställande av en informationen som framkommer.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Genomföra minst ett större seminarium med minst en panel med blandad expertis kring en frågeställning aktuell för projektet

DIN PROFIL

Vi söker dig som:

  • Studerar för rollen inom relevant område på högskola eller universitet, helst masternivå
  • Har en praktikperiod om minst 20 veckor
  • Vill ha erfarenhet av arbete inom en ideell organisation och/eller insamlingssektorn 
  • Delar vår vision om ett medmänskligt samhälle

Egenskaper som är bra för denna roll är att vara orädd för att ta kontakt med personer utanför den egna verksamheten via mail/telefon, kunna göra research, skriva mer omfattande textunderlag samt arbeta målstyrt. Du är självgående och är van att arbeta självständigt med eget ansvar för dina arbetsuppgifter. Du kommer under din praktik få stöd av en handledare. 

Du ansöker genom att skicka ditt cv och ett personligt brev till johanna.westien@rwa.se

För frågor om praktiktjänsten kontakta Johanna Westien, kansliansvarig: johanna.westien@rwa.se, 072  210 77 47. Vänligen notera att vi inte tar emot några frågor under rekryteringsprocessen som inte har med praktiska saker kring att ansöka att göra.

Rekrytering sker löpande, dock är sista ansökningsdagen den 24 november. Intervjuer hålls från den 2 december. Tjänsten är en oavlönad praktik under tiden 20 januari – 12 juni (eller enligt överenskommelse). RWA står för SL-kort och lunchkostnader. Placering är på Raoul Wallenberg Academys kontor i centrala Stockholm. 

Om Raoul Wallenberg Academy

Raoul Wallenberg Academy är en dynamisk och växande organisation med ca 17 medarbetare som sitter i ljusa lokaler på Grev Turegatan 44 i Stockholm. Raoul Wallenberg Academy grundades år 2001 av bland andra Raoul Wallenbergs syster Nina Lagergren. Vi rustar unga att agera med civilkurage i Raoul Wallenbergs anda för ett medmänskligt samhälle fritt från rasism och främlingsfientlighet. Vi engagerar årligen tiotusentals unga genom våra utbildningar i självledarskap, skolprogram i mänskliga rättigheter och uppmärksammandet av Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet och civilkurage.