Välkommen till denna train-the-trainer utbildning i Självledarskap som skapar skillnad.
Bakgrund: Det är svårt att förutse framtiden. Det är till och med svårt att hänga med i samtiden. Så hur kan vi bäst rusta unga för den komplexa och föränderliga världen?
Forskningen är tydlig på vilka förmågor vi behöver utveckla för att navigera både i livet och arbetslivet: nyfikenhet, samarbete, självtillit, mod att ta risker, initiativförmåga, kreativitet och företagsamhet är centrala för detta och därför en del av skolans uppdrag.
Train-the-trainer programmet ger kunskap och effektiva verktyg för hur du systematiskt kan arbeta med just dessa förmågor och stärka både dina elever och kollegor i deras självledarskap och vilja att göra medmänsklig skillnad.
Det övergripande syftet är att eleverna utvecklas till värderingsstyrda demokratiska och aktivt deltagande medmänniskor som tror på sin egen förmåga och vill bidra till ett hållbart samhälle.
Att du efter den här utbildningen:
Eleverna kommer att följa programmet under 11 träffar. Därefter finns flera övningar som ni kan fortsätta att använda vid fortsatta träffar. För att få ut maximalt av programmet så rekommenderar vi att ni genomför de första 11 träffarna. Om det finns utrymme så kan ni inleda programmet med en heldag och kan då genomföra tillfälle 1-4. Det kan då vara lämpligt att göra övningarna i ordningen 1,3,4,2. I den ordningen får eleverna först uppleva övningarna för att därefter ta till sig teorin bakom dem.
Deltagarna svarar på frågor innan och efter programmet i syfte att utvärdera hur deras engagemang och välmående har påverkats.
Efter varje modul (4st) svarar deltagarna löpande på frågor för att säkerställa att de tillgodogör sig programmet och når de mål som är satta för varje modul.
Syfte: att låta alla i gruppen bli hörda och få en temperaturmätare på var alla befinner sig känslomässigt och mentalt.
Hur? När ni inleder och avslutar en träff med elever eller kollegor så ta för vana att checka in/ checka ut. En i taget får sitt utrymme att uttrycka en känsla eller tanke utan några kommenterar eller frågor från resten av gruppen. Om ni är för många kan ni checka ut två och två eller bara med ett enda ord.
Till en början kan du som facilitator bestämma vilket tema ni ska checka in eller ut på och med tiden kan gruppen bidra med ett tema de vill ha. Exempel på tema: Känsla eller tanke jag sitter med just nu. En värdering som känns viktig för mig den här veckan. Det här tar jag med mig från den här övningen.
Du som pedagog är naturligtvis van att facilitera innehåll. Vi vill ändå skicka med principer och rekommendationer som vi vet har betydelse för effekterna på detta program.
En första viktig insikt för att vara en framgångsrik facilitator är vikten av kontinuerligt lärande, där varför och hur du faciliterar är lika viktig som vad du säger.
Principer och rekommendationer